Rutiner för hantering av beviljade ansökningar

Huvudsökande är den som också är ekonomiskt ansvarig, dvs som ser till att projektet håller sig inom givna ramar.

Huvudsökandes uppgifter:

1. Färdigställa ett undertecknat avtal mellan inblandade finansiärer (mall, se avtalPA.doc lbr/trgd) resp. (avtalPAskog.doc, skog), ett avtal där alla inblandade intygar att man är villig att ställa de medel, personella resurser etc. till förfogande som framgår i ansökan. Beträffande vissa medfinansiärer, t.ex. SLF, Region Skånes miljöfond etc. räcker det med en kopia av deras beslutprotokoll. Avtalet har en viktig funktion som underlag för fakturering från institutioner till partner vilket ställer krav på att belopp och faktureringstidpunkter framgår tydligt av avtalet. .
  2. Undertecknat avtal skickas till Partnerskapets kansli. Ett exemplar av det undertecknade avtalet ska ha inkommit till PA:s kansli senast ett år efter beslut om beviljning av medel.
  3. Informera sin ekonomiansvarige om beviljat projekt samt lämna en kopia av avtalet. Med avtalet som grund kan institutionen öppna ett ”konto” så att institutionen kan betala löpande fakturor.
  4. Vid all intern korrespondens angående projektet är det viktigt att ange projektnummer och titel, se här (efter titeln finns en siffra inom parentes).
  5. Vid fleråriga projekt ska en kort lägesrapport skickas in till Partnerskapets kansli en gång per år, senast 31 januari efterföljande år. Denna lägesrapport ska inte innehålla resultat utan enbart informera om hur projektet löper i förhållande till planerade aktiviteter och tidplan och kan ske per e-post. Vid betydande avvikelser sker återkoppling till projektledaren inom en månad från koordinator och/eller ordf. i aktuell ämnesgrupp.
  6. Redovisning av avslutat projekt
    PA följer ärendegång för publicering vid LTV se ärendegång för publicering. Obligatoriskt är att skriva ett faktablad, se instruktioner för LTV-fakultetens faktaserier, hämta mallen för faktablad. Det finns dels en 2-sidig variant och dels en fyrsidig. Denna laddas upp på http://epsilon.slu.se/pubpublicera.html och samtidigt skickar Du ett mejl till omvarldalnarp@slu.se och meddelar att Du laddat upp faktabladet.
    Slutrapport modell lite tjockare är inte obligatorisk. Om det görs en sådan kan den skickas till Partnerskap Alnarps kansli genom att mejla omvarldalnarp@slu.se Om rapporten temporärt inte kan vara offentlig i sin helhet är det väsentligt att detta meddelas vid korrespondens med Partnerskap Alnarp.
    Slutredovisning av projektet skall göras senast 3 månader efter angivet slutredovisningsdatum. Koordinatorn ska granska inlämnad slutredovisning och ekonomisk redovisning inom 1 månad samt lämna besked till huvudsökande om resultatet.
  7. Uppskov av slutdatum kan skriftligen begäras en gång. Vid ytterligare fördröjning tas frågan upp i PA:s arbetsutskott
  8. Kommunicera resultat med partners i projektet

Utbetalning:

• När avtalet är registrerat på Partnerskapets kansli betalas 80% av beviljade medel ut till aktuellt område.
  • De sista 20% betalas ut när projektet är slutredovisat (slutrapport samt ekonomisk redovisning) till Partnerskapets kansli.
  • Projektets kontering (vid respektive institution) skall, så snart kontonummer finns, meddelas Partnerskapets kansli.
  • Krav på återbetalning av beviljade medel kan ske om tidsramarna inte följs. Beslut fattas av PA:s arbetsutskott.

Underskott

För seminarier/workshops och konferenser som beviljats ekonomiskt stöd från Partnerskap Alnarp och som redovisar ett underskott efter genomförandet är det möjligt att ansöka om ett tilläggsanslag. Tilläggsanslag kan enbart beviljas i undantagsfall p g a omständigheter som fler deltagare än planerat eller ökade kostnader för föredragshållare till följd av förändrade förutsättningar. Det senare för att säkerställa kvaliteten även vid oförutsägbara handelser. Ansökan om tilläggsfinansiering sker genom en kort motivering med bifogad ekonomisk sammanställning som skickas till Partnerskap Alnarps kansli senast 6 månader efter genomförd aktivitet. Projektledaren ska informera Koordinator for Partnerskap Alnarp så fort omständigheterna är kända.