Ämnesgrupp

Biobaserade industriråvaror

Ordförande: Pär-Johan Lööf
Sekreterare: Sven Erik Svensson

Det måste finnas något för parterna i samarbetet.
För SLU:
Projektstöd, bollplank, relevans, industrinätverk, forskningskompetens, hårdvara, processresurser, medarbetarutbyte, bättre status och ökad tillströmning studenter, större möjligheter för att attrahera externa resurser, exempelvis Formas.
För industrin:
Projektstöd, universitets-/forskarnätverk, forskningskompetens, utbildning/fortbildning, gemensamma forskarutbildningar, fysiska resurser i lab, fytotron mm, säkrare rekrytering av medarbetare i närområdet. Här finns tillräcklig substans för att det ska ge något på sikt. Men det krävs mycket verkstad, och då krävs också mätbara resultat:
  • Max tio medlemmar i gruppen
  • Minst ett seminarium per kvartal
  • Minst en ny industridoktorand, ett examensarbete ett samfinansierat korttidsprojekt per projektgrupp fiber, olja och vävnadsodling efter ett år.
  • Industrimedlemmarna påverkar innehållet, industriföreläsare involveras i undervisningen med minst 4 tim per medlemsföretag
  • Studentexkursioner till företag
  • Årsrapport 10 dec max 5 sidor.

Biobaserade industriråvaror
Visionära aspekter på regional utveckling, jordnära aspekter. Utveckling på kort och lång sikt. Information GMO viktig, men måste ses långsiktigt.
Hur ska man närma sig industrin med nya råvaror? Vilka krav har industrierna? Disparata med olja, energi, stärkelse, fibrer. Ska göra ett antal workshops, inleda med fibrer. Få tillstånd en dialog med industriell intressent, exempel på fordonskomponentsidan. Därefter lyfta frågan med energi. Nya medlemmar, täcka över, få mer hjälp med behov och idéer, definitioner. När projekten kommer igång ökar tillströmningen av nya idéer.
Information - förbättras, använda sig av människor som ambassadörer. Konkretisera projekt med utgångspunkt från den föreslagna listan över mätbara mål